reklama

Keď médiá vládnu politike

Stratégiou zábavy a popularizácie, je audiovizuálny obsah progresívnejší a konzumnejší. Politici umne využívajú, konformita novinárov. Stávame sa predajnými ako teľatá na trhu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Médiá odrážajú tvár spoločnosti. Tlač, televízia a internet sú najsilnejšie nástroje moci vlastnené kapitálom tretích strán. Tak isto ako elektronická sieť internet, pluralitné fórum myslenia, sociálna sieť prepojená do komunít, je priestorom kde si formujeme svoj názor na dianie v spoločnosti nezávisle od plošného vysielania televízie. Od dôb počiatku inteligencie sa filozofia bytia človeka, na neho vplýva odrazom písaného textu od počiatku až k audiovizuálnemu obsahu. Mediálny prúd televízneho signálu, ktorý má priamy vplyv na diváka svojím nepretržitým vysielaním, pripútava k obrazovke diváka, otroka obrazového streamovaného vysielania. Veda už priniesla výsledky o vplyve televízneho vysielania na ľudský organizmus – na jeho zmyslové vnímanie. Forma vnímaná zrakom uľahčuje príjem skutočností, no tým, že záznam plynie bez ohľadu na pozornosť, pôsobí pod prahom vnímania. Vytlačený text je nemenný, jeho textúra je čitateľná, no nehmotný obraz vidíme ako premenlivá ilúzia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Majster mediokracie, Talian Silvio Berlusconi, vlastník komerčnej sféry, osobnosť politického života, ktorej patria noviny, televízie, supermarkety, bytové domy, futbalový klub... Do určitej miery sa stal majiteľom spoločnosti, nie právnického subjektu, ale jednotlivcov, individualít – človeka. Ak sa jednotlivec – rovný z rovných - stane vlastníkom „slova“, dostáva do rúk moc, väčšiu než má ústava, exekutíva a súdy, prostredníctvom svojich marionet môže formovať tvár pravdy. Majstrovsky na presadenie vlastnej idey využíva konformných novinárov, s ktorými voľne diskutoval o sociálnopolitických témach pri hľadaní podpory na prijatie jeho zákonov. Nekonfrontuje politikov, ale občanov, ktorí potom žiadajú výsledky, ide predsa o priazeň ľudu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Televizní diváci si stejně nic nepamatují a většina z nich noviny nečte.“

(Karej Hvížďala, eseje)

Varovaním pred vládou média je Orwelov román 1984. Kde ľud sa stal bábkou, nad ktorou stojí pochybná moc, vykorisťuje na udržanie sily kultu osobnosti. Divák obeťou konzumu, v zjednodušených formách dostáva obsah, rýchlo zabudnutý, nanajvýš rezonujúci pár dní až sa vytratí kontext.

O výrobu verejnej mienky sa pokúšali aj tuzemskí magnáti. V susednej Českej republike to bol Vladimír Železný s televíziou NOVA. Vo vysielaní mal vlastný program „Volejte řediteli“, kde okrem zodpovedania otázok divákov komentoval aj politické dianie v republike, prezentoval výhrady na adresu Rady pre rozhlasové a televízne vysielanie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na Slovenský spôsob to bol Pavol Rusko s televíziou Markíza, prostredníctvom ktorej nadobudol kapitál, na financovanie politickej kariéry v strane ANO (Aliancia Nového Občana) a vo voľbách postúpil až do vládnej koalície. Jeho účinkovanie poznačila aféra s pochybnými zmenkami za sto miliónov korún, pre ktoré ho premiér Mikuláš Dzurinda odvolal z funkcie. Bývalému generálnemu riaditeľovi Markízy zostal len poslanecký mandát. Politika a žurnalistika sú ako „Ľavá a Pravá ruka Práva“. Majú spoločné rysy. Obom osobnostiam, Železnému aj Ruskovi na dosiahnutie cieľov poslúžila televízia s podporou divákov, obaja vyštudovali mediálnu teóriu, ich kariéra je kontroverzná v súvislosti s aférami, ktoré vyvolali. Neboli úspešní tak ako Berlusconi v Taliansku, ktorého moc chceli okúsiť. Obžaloba z mediokracie sa dotýka samotných žurnalistov. Stávame sa predajnými v tejto konzumnej spoločnosti, pretože produkty, ktoré tvoríme majú byť na trhu úspešné. S úspešnosťou sa spája politika, štedrá a pamätlivá. Médiá svojou silou dokážu meniť zlé na menej zlé a dobré na výborné, toho politici umne využívajú, konformita novinárov potom vyzerá ako objektivita.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sebareflexiu žurnalistiky vykonáva tlačené slovo. Svoju silu napríklad ukázal Nový čas na najväčšom rotačnom stroji s formátom 59,4 x 84,1 centimetra. Noviny v dnešnej dobe plnia funkciu off-line média. Televízia trpí zábudlivosťou. Ak sa v spravodajskom bloku počas prime-time vysielania na Markíze Marianna Ďurianová ospravedlní za zle uvedenú informáciu, divák medzi odvysielaním pôvodnej správy a ospravedlnením stratí prehľad, najmä ak je správa nižšej agentúrnej priority. Pri budovaní základných pilierov demokratickej spoločnosti je tá rozdelená na čitateľov periodickej tlače, divákov televízie a poslucháčov rozhlasu. Televízia a rozhlas vyžadujú čas na sledovanie obsahu, rozhlas plní funkciu prísluchového média, pričom televíziu treba sledovať najlepšie sústredene. Marketingovou stratégiou zábavy a popularizácie, je audiovizuálny obsah progresívnejší a konzumnejší, prijímaním takého obsahu sa z divákov môže vytrácať sociálne cítenie. Markíza na udržanie sociálnej úrovne pravidelne pripravuje a vysiela reláciu Modré z neba, v ktorej pomáha ľuďom – divákom, v ťaživých životných situáciách.

Médiá diktujú v spoločnosti trendy, na základe ich ponuky sa rozhodujeme. Mediokracia je zžitá so spoločnosťou, ktorá pozná televíziu. Totalita snímky 1984 skončila Zamatovou revolúciou. V prvej desaťročnici 21. storočia sa obsah presúva na interaktívny internet. Slovenského Ruska vystriedali populisti, a pragmatici pravice. Politici s médiami pracujú s citom, aby si neznepriatelili ich priazeň. Médiá ako také už nenesú len úlohu kontrolného orgánu spoločnosti, ale priamo sa podieľajú na jej ovplyvňovaní cez zaplatené bloky inzercie. Výnimkou nie je platený obsah na objednávku, komentáre, stĺpčeky a fejtóny vyfarbujú sivý zamat starej totality. Tak ako obraz na stene visí podobizňa doby v riadkoch novinových článkov, slobodného slova.

Radovan Butaš

Radovan Butaš

Bloger 
  • Počet článkov:  54
  •  | 
  • Páči sa:  0x

RB report - správy, reportáže a rozhovory - slovami aj obrazom. Podporujem motošport, hasičov, turistiku a svätý pokoj. Zoznam autorových rubrík:  Quo Vadis, na čo myslíš?Správy a reportážeRozumyRozhovorySúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu