reklama

SVK MX&QUAD sa finálovým 6.štartom vrátil do regiónu, kde otvoril bránu tohtoročnej sezóny

Andrea Zmajkovičová sa so svojou karavánou na Záhorie vracia rada. Miestne MX&QUAD kluby sa jej priazni tešia, predsa len, každý jeden šampionát je pre hostiteľské kluby príležitosťou ukázať, ako sa robí offroad u nich doma.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

GBELY. Svoj šiesty a zároveň aj záverečný pretek sezóny MotoCorse CUP 2015 predstavil ten najlepší výber jazdcov, ktorí sa na súťažiach počas sezóny prezentoval. Víťazstvá a cenné body do sezónneho hodnotenia tu zožali verní seriáloví jazdci, ktorí častokrát prichádzajú zo stovky kilometrov vzdialených miest.

Pre jedných to je výborná príležitosť rozcvičiť sa pred majstrákom, pre iných príležitosť k testovaniu jazdeckého grifu. Paradoxné je, že pri tej kope šampionátov pre motokros jazdci pomaly nevedia, ktorý podnik jazdiť. Pri Quadoch je to presne naopak. Mať doma štvorkolku a vydržovať ju na športovanie je finančne oveľa náročnenie v porovnaní s motokrosom. Jazdcov je preto menej, o čom sme sa mohli presvedčiť aj v priebehu sezóny, ale vďaka zahraničnej účasti má stále zmysel aj pre túto komunitu organizovať pohárový seriál.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sú to konkrétne poľskí, českí a maďarskí jazdci, ktorí rozširujú slovenskú quad komunitu. Je až k neuvereniu, koľkí na preteky prichádzajú zo stovky kilometrov vzdialených miest. Aj vďaka takémuto odhodlaniu má stále zmysel podnikať výpravy po západoslovenských tratiach. Posledného štartu v Gbeloch sa zúčastnilo na 190 jazdcov z blízkeho okolia i tých najvzdialenejších kútov susedných krajín. A pre niektorých to bol doslova tréning, pred v tomto čase nadchádzajúcej Šesťdňovej enduro olympiády.

Obrázok blogu

Z rannej kĺzačky až k prachovému poprašku

Posledný pretek piatej sezóny bol napínavý už od svojho začiatku. Miestnu motokrosovú trať začal od hlbokej noci, do samého sobotňajšieho rána zalievať výdatný dážď. Pre rozmočený povrch hrozili komplikácie, ktoré by viedli ku kompromisom počas súťažného dňa. Čas sa však umúdril a po siedmej ráno sa začali mraky pretrhávať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Piesková dráha bola po spŕške napitá ako sa sluší a patrí na posledný štart sezóny. Priepustný podklad zároveň nesklamal. Vysoká vlhkosť pôdy a jej postupné uvoľňovanie počas celého dňa ušetrila organizátorom starosti s dodatočným kropením. Vďaka tomu sa podarilo dodržať časový harmonogram a miestni hasiči na tak dohliadali výhradne na protipožiarnu bezpečnosť na športovisku.

Na priebeh posledných kvalifikačných a finálových rozjázd dohliadal športový komisár Branislav Zmajkovič, na poste jury - nestor československého motošportu Pepo Bohuslav a riaditeľ preteku Kamil Prokop.

Obrázok blogu

Tvár trate sa ako vždy po každej rozjazde menila, vrásky po motorkách vyhladili quadisti - aby si ich motorkári vzápätí vyryli opäť

Raňajšie rozjazdy sprvu pripomínali balet na pieskovej kaši. Keď pred deviatou začalo cez oblačnosť vykukovať slnko, trať začala dýchať. Povrch sa menil z hodiny na hodinu. Neskôr všetky drážky, ktoré si motokrosári naryli, štvorkolkári svojimi širokými kolesami zrovnali a prebytočnú šotolinu vyhádzali v zákrutách a toboganoch do okrajov dráhy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vznikli tak načechrané pampúchy, do ktorých sa dalo jednak pri prejazdoch toboganmi a výjazdoch zo zákrut oprieť a v prípade pádu aj mäkko dopadnúť, skonštatoval Kamil Prokop. Už počas prvých kvalifikačných rozjazdách sa začala prejavovať aj adrenalínová jazdecká dravosť oboch táborov, v ostrých štartoch sa potom hlavne motorkári nevyhli nebezpečným pádom, po ktorých museli niekoľkokrát zasahovať prítomní záchranári. Prvú pomoc zabezpečoval doktor Palo Sýkora a jeho skúsený tím zdravotníkov.

Na trati, ktorú prevádzkuje klub MX Gbely sa preteká proti smeru hodinových ručičiek. Samotná dráha, dlhá 1650 metrov štandardne pozostáva z rýchlych úsekov predelených lavicami, toboganmi a na techniku náročnými pasážami. Horúce letné počasie vypálilo povrch na tvrdú masu. Pohnúť s ňou nebolo jednoduché, preto miestny klub povolal na pomoc ťažkú poľnohospodársku mechanizáciu, ktorá dorazila až z Duboviec.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ostatne podobné silné stroje sme mohli v akcii vidieť aj na ostatných tratiach počas sezóny, napríklad v Beckove alebo v Čataji. Pohnúť udupanou zemou a nakypriť ju do požadovanej kvality je s týmito strojmi hračka.

Samotné kropenie prebiehalo už od stredy, výdatne ho však zastúpili dažďové prehánky. Tie miestny piesok nasýtili tak, že bez polievana dráha vydržala až do poslednej chvíle, aby vzápätí opäť zapršala, ale to až po odovzdaní víťazných trofejí.

Obrázok blogu

Fotogalériu z gbelskej etapy nájdete tu.

Ospravedlňte prosím zníženú kvalitu obrazu. Chyba nie je vo vašom prijímači. Snímky sme zaopatrili s veteránom spomedzi digitálnych fotoaparátov, desatročným FujiFilm FinePix S 5600.

Prípravu areálu klub MX Gbely zvládol na výbornú a s Andreou Zmajkovičovou sme sa v rozhovore zhodli, že kvalitná príprava nie len trate, ale aj samotného areálu je pre každý jeden pretek kľúčová a tú hostiace tímy zvládajú na jednotku. "Najdôležitejšie je technické zázemie a dostupnosť vody, nie len na zalievanie, ale aj na technické účely pre jazdcov. Páči sa mi tiež podpora miestnej samosprávy a dobrým signálom pre podporu motošportu je aj každoročná prítomnosť primátora Ing. Jozefa Hazlingera. Ten sa tento rok osobne podujal dekorovať jazdcov zaslúžene vybojovanými trofejami. (Avizovaná súťaž o Pohár primátora mesta sa nekonala.pozn. red.) Čo sa týka spolupráce na prípravách s predsedom MX Gbely Petrom Kovárikom, do Gbelov sa radi vraciame a teší nás, že tu nachádzame pre náš seriál také skvelé podmienky. Samozrejme, každá trať má svoje osobitosti a každý klub sa snaží tú svoju prichystať čo najlepšie. Začínali sme v neďalekom Šaštíne-Stražoch, kde trať prevádzkuje klub Čemoto a finišujeme opäť na Záhorí, tentokrát v Gbeloch. Pre regionálny motošport je nesmierne dôležité mať silnú jazdeckú základňu, ktorú Záhorie nepochybne má, svedčia o tom vlastne aj ocenenia, ktoré jazdci z tohto okolia na šampionáte zbierajú", povedala v rozhovore Andrea Zmajkovičová, promotérka SVK MX&QUAD.

Obrázok blogu

Oslovili sme aj predsedu motokrosového klubu MX Gbely Petra Kovárika, ten nie len ako štatutár klubu, ale aj ako samotný pretekár absolvoval všetky etapy tohtoročnej sezóny. Na štartovný rošt sa postavil aj na domácej trati. V sezónnom hodnotení sa prebojoval až na 4. priečku v kategórii MX4. Bol rád, že sa počasie umúdrilo a preteky sa mohli uskutočniť v naplánovanom rozsahu bez kompromisov. Zároveň bolo klubu cťou hostiť na svojej trati šampionát, ktorého sa počas roka domáci jazdci aktívne zúčastňovali. "Traťové segmenty sme tento rok rozšírili o vlny vo vzdialenejšej časti dráhy - je to prvok, ktorý je prítomný na mnohých MX tratiach, preto sme sa rozhodli traťový profil rozšíriť o tento komponent, povedal v rozhovore predseda klubu MX Gbely Peter Kovárik.

Spomínanou traťovou novinkou boli vlny, tiež známe ako tzv. "dvojáky", situované v druhej polovici dráhy. Tie boli miestom, kde si nebezpečný pád privodili hneď niekoľkí jazdci. Svoju druhú finálovku tu zapichol Juraj Velický/281 z MX4, ktorý musel byť po stabilizovaní hospitalizovaný. Po svojom škaredom páde sa na motorku už neposadil a preteky pre neho razom skončili. Jurajovi Velickému a aj ďalším, ktorí sa počas pretekov zranili, želáme skoré uzdravenie bez trvalých následkov. Finálové rozjazdy neodjazdila ani Klára Kuběnová/125 (Quad Hobby Open), ktorá krátko po prvej ostrej rozjazde vypadla z kola a podľa jej slov si pri páde poranila koleno.

Predsa len offroad, šport akokoľvek krásny je životu nebezpečný, hoci na upravenej trati. Žiadny takýto pretek sa nezaobíde bez rýchlej zdravotníckej pomoci a o požiarnu bezpečnosť sa starali miestni hasiči na čele s Vojtom Papánkom.

Obrázok blogu

Gbelskí motokrosoví víťazi a jazdci, ktorí sa umiestnili do 6. miesta:

►►►MX Open Hobby (10 jazdcov): 1. Mateusz Drobny/351 (25, 22), 2. Martin Brezničan/377 (22, 20), 3. Lukáš Golej/35 (14, 25), 4. Peter Horinka/23 (20, 18), 5. Radoslav Peško/37 (18, 16), 6. David Gáll/484 (16, 14).

►►►MX Open Začiatočník (27 jazdcov): 1. Lukáš Zmeko/196 (25, 22), 2. Lukáš Krčmárik/15 (20, 25), 3. Patrik Belaň/376 (22, 18), 4. Pavel Kollár/122 (16, 20), 5. Marek Kurátor/45 (18, 16), 6. Marek Šatka/205 (15, 15).

►►►MX Profi (19 jazdcov): 1. Damian Kois/833 (25, 25), 2. Patrik Gavlík/65 (20, 22), 3. Pavol Berec/14 (22, 20), 4. Lukasz Krzystof Papierz/586 (18, 18), 5. Adam Volek/303 (16, 15), 6. Rastislav Hornáček/10 (13, 14).

►►►MX2 Hobby (13 jazdcov): 1. Nieciag Grzegorz Krzystof/149 (25, 25), 2. Matej Mackovič/9 (22, 22), 3. Roman Skoček/113 (18, 20), 4. Daniel Forgáč/13 (20, 18), 5. Matúš Pätoprstý/241 (14, 16), 6. Andrej Stanko/64 (16, 14).

►►►MX2 Junior (6 jazdcov): 1. Ladislav Kolaja/20 (25, 25), 2. Jozef Posluch/52 (20, 22), 3. Michal Spiewok/243 (22, 18), 4. Petr Kolaja/251 (18, 20), 5. Jakub Kolek/70 (16, 16), 6. Marcel Entlich/86 (15, 15).

►►►MX2 Junior 250 (6 jazdcov): 1. Šimon Jošt/53 (22, 25), 2. Christofer Mudraninec/112 (25, 22), 3. Patrik Burza/98 (20, 20), 4. Palo Munka/44 (18, 18), 5. Radovan Gráč/148 (16, 16), 6. Daniel Mihálik/32 (15, 15).

►►►MX2 Začiatočník (22 jazdcov): 1. Marek Tekel/179 (22, 25), 2. Patrik Kosec/108 (25, 22), 3. Dávid Snopek/95 (16, 20), 4. Jozef Ševčík/99 (18, 18), 5. Patrik Matejík/711 (20, 13), 6. Milan Majtán/373 (14, 16).

►►►MX4 (18 jazdcov): 1. Ivan Černý/22 (25, 25), 2. Marek Jaskuski/9 (22, 22), 3. Anton Volek/303 (18, 20), 4. Robin Zigo/123 (20, 18), 5. Peter Kovárik/98 (15, 16), 6. Lubomír Galandák/188 (16, 14).

►►►MX4 nad 50 (13 jazdcov): 1. Janusz Spiewok/2 (25, 25), 2. Ivan Rusnák/99 (22, 22), 3. Dušan Bibis/202 (20, 20), 4. Ladislav Ružička/33 (18, 18), 5. Ján Suchý/117 (14, 16), 6. Vladimír Jozefek/199 (13, 15).

►►►MX 65 (8 jazdcov): 1. Marek Nikalas/400 (25, 25), 2. Natália Burdová/222 (22, 22), 3. Adam Helík/202 (18, 20), 4. Ľubomír Galandák/188 (20, 18), 5. Kristián Macháček/141 (16, 16), 6. Stanislav Kopták/159 (15, 15).

►►►MX 85 (16 jazdcov): 1. Norbert Klaus/127 (25, 25), 2. Mark Harcsa/116 (22, 22), 3. Dalibor Macho/22 (20, 18), 4. Lukáš Katrenčík/88 (16, 20), 5. Vladimír Polák/108 (18, 14), 6. Jakub Vida/98 (15, 16).

Na prvom mieste SVK MX&QUAD sú síce motorky, ale symbolom šampionátu sú štvorkolky - QUADY, pre ktoré tento podnik dýcha.

Kategórie QUAD obsaduzujú redšie počty jazdcov, šport je to náročný a nákladný. No aj napriek tomu sme počas jubilejnej 5. sezóny mohli sledovať jazdecké umenie aj tesné a dravé súboje na slovenských tratiach. Popredné priečky počas sezóny obsádzali v Quad Elite Kristof Karai/6, Patrik Gál/1; Quad Hobby Open Konrad Piechota/111, Milan Hodál/17; Quad Junior 2 Denis Šetek/16, Quad Profi Daniel Picmaus/74, Denis Vanko/131; Quad Senior Roman Bruder/25, Roland Karsai/177 a spomedzi profilujúcich sa hviezd v Quad Junior 1 Ján Brhel/41, Adam Vanko/131 alebo Laura Mitášová/88.

V Gbeloch popredné priečky vo svojich kategóriách opanovali:

►►►Quad Elite (5 jazdcov): 1. Kristóf Karai/6 (25, 25), 2. Patrik Gál/1 (22, 22), 3. Marcin Nawrot/221 (20, 20), 4. Petr Vasiliadis/121 (18, 18), 5. Pavol Šmida/58 (16, 16).

►►►Quad Hobby Open (6 jazdcov): 1. Konrad Piechota/110 (20, 25), 2. František Badžgoň/244 (25, 20), 3. Milan Hodál/17 (22, 22), 4. Lukáš Polomík/99 (18, 18), 5. Michaela Volková/303 (16, 16), 6. Erik Hruška/58 (15, 15).

►►►Quad Junior 1 (5 jazdcov): 1. Adam Vanko/131 (25, 25), 2. Ján Brhel/41 (22, 22), 3. Laura Mitášová/88 (20, 20), 4. Alex Jantoš/68 (18, 18), 5. Jiří Brhel/44 (16, 16).

►►►Quad Junior 2 (1 jazdec): 1. Denis Šetek/16 (25, 25).

►►►Quad Profi (6 jazdcov): 1. Daniel Picmaus/74 (25, 25), 2. Adam Crman/86 (20, 22), 3. Denis Vanko/131 (22, 20), 4. Patrik Vítek/95 (18, 18), 5. Michal Farkašovský/30 (15, 16), 6. Andrej Hrčka/7 (16, 15).

►►►Quad Senior (6 jazdcov): 1. Miroslav Wojnowski/144 (25, 25), 2. Roland Karsai/177 (22, 22), 3. Roman Bruder/25 (20, 20), 4. Miroslav Jágrik/88 (18, 18), 5. Ján Pitoňák/50 (16, 16), 6. László Balog/270 (15, 15).

K dispozícii je bohatá fotogaléria z posledného štartu, kde si môžete nájsť svojho obľúbeného jazdca. Je umiestnená na našich FB stránkach, na tomto odkaze.

Radovan Butaš

Radovan Butaš

Bloger 
  • Počet článkov:  54
  •  | 
  • Páči sa:  0x

RB report - správy, reportáže a rozhovory - slovami aj obrazom. Podporujem motošport, hasičov, turistiku a svätý pokoj. Zoznam autorových rubrík:  Quo Vadis, na čo myslíš?Správy a reportážeRozumyRozhovorySúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu