reklama

Šampionáty sú o víťazstvách, najcennejšie sú tie prvé

Aktualizované (Šaštín-Straže, Beckov): V oboch doterajších podnikoch SVK MX&QUAD - MotoCorse stál na piedestáli víťazov, obháji do tretice svoj post jednotky MX2 Začiatočníkov?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Motokrosu sa začal venovať až vo svojich 15 rokoch (2012). Jazdiť začínal na mašine SUZUKI 250 a na dvestopade nedá dopustiť ani dnes, jeho druhou láskou (na prvom mieste je jeho priateľka, dodáva) je štvortakt Kawasaki 250. Svoj prvý závod vyhral práve tu na šaštínsko-strážskej Zváčke, kde sa pretekalo v predposlednú aprílovú nedeľu (19. 4. 2015).

Obrázok blogu
(zdroj: Radovan Butaš)

Za tri roky tréningov je to jeho premiérové cenné víťazstvo. Vyskúšal si už účasť na viacerých motokrosových pohároch, po prvý raz štartoval v roku 2012 na domácej trati, kde gbelský MX klub hostil český Meteorit Cup.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

S motokrosom si začal len nedávno, spomenieš si ešte na svoje začiatky?

S každým športom je najlepšie začať už odmalička – začať v pätnástich je síce neskoro, ale nič nie je stratené. Kým som osedlal svoju prvú mašinu, už dlhšie som sa zaujímal o svet motorov, preteky a tú atmosféru na nich. Sledoval som starších ako jazdia a otec videl, k čomu ma to tiahne, svojím spôsobom s tým súvisí aj výber povolania – automechanika, ktoré som sa rozhodol vyštudovať. Keďže ma to viacej bralo k motorkám, otec mi kúpil môj prvý stroj, bola ním Suzuki 250. Začiatky v sedle pre mňa neboli jednoduché, než som mašinu úplne ovládol, každý jeden víkend som jazdil. Keď sa dáš na motokros, musíš rátať s tým, že človek si musí hodne vytrpieť. Je v tom bolesť, kopa napätia a aj radosti. Inak tomu nie je ani u mňa. Kariéru MX jazdca som začal v Junioroch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Než si vstúpil do sveta motošportu, nemal si ambíciu uplatniť svoj talent aj v nejakom inom športe?

Oslovil ma hlavne MX, aj keď ma lákajú aj cestné mašiny, ale len na také povozenie sa. Páči sa mi ten pocit slobody, keď si môžete takto zájsť niekam na vílet. Okrem sveta motorov fandím aj cyklokrosu. No na bicykli jazdím len rekreačne alebo v rámci kondičky.

Máš nejaký svoj vzor zo sveta motokrosu?

Mojím motokrosovým vzorom je Ryan Villopoto. Páči sa mi ten jeho štýl jazdy.

Kam zvykneš chodiť trénovať?

Pred pretekom, keď to-ktoré športovisko nie je ďaleko, tak si idem vyskúšať tamojšiu trať. Napríklad ako na mojom poslednom závode tu na Zváčke. Keď je to však ďalej – trénujem hlavne na našej klubovej trati.

Čo pre teba znamená, keď sa povie motokros?

Je to môj životný štýl, celý život na plný plyn, buď to robíš naplno alebo vôbec, MX nie je žiadna flákačka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Na šaštínsko-strážskej Zváčke sa ti podarilo vybojovať tvoje prvé víťazstvo v športovej kategórii MX2 Začiatočník. Dosiahol si naň vďaka dobrej technike jazdy. Obe ostré rozjazdy si do cieľa došiel síce ako druhý, ale v konečnom bodovaní ti slušných 44 bodov vynieslo prvé miesto. V prvom finálovom štarte si o jednotku bojoval s Petrom Nemacom/17, ktorý bol rýchlejší o 5,164 sekundy - došiel prvý a Jozefom Ševčíkom/99, ktorý skončil tretí. V druhej finálovej sa Nemacovi/17 nepodarilo udržať prvé miesto a cieľom prišiel ako štvrtý. Prvý túto finálovku dokončil Patrik Kosec/8, ten mal pre tebou náskok len 2,407 sekundy. Kosec vo finálových rozjazdách urobil najrýchlejšie kolá v tejto kategórii (1:54:800 a v druhej rozjazde bol o necelé dve sekundy pomalší a kolo dal za 1:56:110).

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Ráno sa začínalo tréningovými jazdami a kvalifikáciou, na trati si sa nestratil, aká bola zoznamovačka?

Kvalifikáciu som dokončil tretí, trať som mal zvládnutú už predtým, ale tu nešlo o to či som mal konkrétne túto trať natrénovanú alebo nie. Dôležité bolo byť rýchly a zároveň opatrný. S opatrnosťou sa to vyplatilo hlavne neskôr...

Ako hodnotíš tento pretekársky deň?

Najväčším súperom mi bol Peter Nemac/17 a Patrik Kosec/8. Na trati sme zviedli ten pravý boj, mali sme medzi sebou aj zopár tesných kontaktov. No všetko v rámci fair play – tak, aby sme si neuhrali havárku a zranenie. Boli to také zdravé adrenalínové súboje. Čo sa týka povrchu trate, na začiatku, z rána to bolo dobré – dráha bola slušne nachystaná, ako sa patrí. No po celom súťažnom dni bol povrch dosť suchý a hlavne tvrdý. Miestami sa to dosť šmýkalo, hlavne v lesíku. Jedným z najlepších úsekov – aj celkom rýchlych bol ten úsek, ako sa z terasy prechádzalo na prvé skoky s prejazdom zákruty okolo pozície CountryCross a výjazdom na najvyšší bod trate s odskokom do poľa.

Obrázok blogu

Ešte stále chodíš do školy, i keď onedlho budeš absolventom, dá sa to zvládať? A čo spolužiaci?

Po závodoch si zvyknem brávať deň voľna, predsa len – dávam do toho všetko a potom potrebujem svoj čas na regeneráciu. Po súťažnom dni býva človek unavený a rozbitý… V škole mám kamarátov, ktorí tiež jazdia motokros. Navzájom sa podporujeme, sme taká MX partia. No keď prídeme na trať, stávajú sa z nás rivali. Kamarátstva je vtedy už pomenej, no berieme na seba ohľad, aj keď si ideme každý jeden za svojim cieľom a tým je víťazstvo. Keď mašina zúri, adrenalín tiahne a každý chce dosiahnuť ten najlepší výsledok.

Ktorý z pretekárskych zážitkov za ostatný čas ti tak najväčšmi utkvel v pamäti?

Tých zážitkov je zo sveta motokrosu veľa, no takým pre mňa najsilnejším je štart na jednom z pretekov na domácej trati v Gbeloch. Vtedy som sa zasekol na rampe, tak veľmi som chcel zabojovať o víťazstvo, ale v istom momente som podľahol vášni, prestal rozmýšlať a vtedy to prišlo. O prvé miesto som samozrejme v okamihu prišiel. Keď sa mi podarilo vyštartovať, išiel som štýlom stíhacej jazdy a podarilo sa mi prebojovať až na šiestu priečku a v celkovom bodovaní som skončil štvrtý.

Motokros patrí medzi tie exkluzívnejšie športy a každý potrebuje nejaký ten stabilný základ, aby mohol profesionálne jazdiť. Prvou veľkou investíciou býva nákup motorky, spomenul si, že tú ti pomohol kúpiť otec, no stoja za tebou ešte ďalší, ktorí ti fandia.

V tejto mojej vášni za mnou stojí a povzbudzuje ma hlavne moja rodina. Spolu s rodinou sú však dôležití aj moji podporovatelia, medzi ktorých patria Stavebniny Petrova Ves, Dupekov, s. r. o. a Autoservis Dušan Vlk. Kým rodina ma podporuje hlavne morálne, vďaka sponzorom mám financie na benzín a registračky do pretekov, kde nás môžem reprezentovať. Za túto podporu som všetkým srdečne vďačný.

Obrázok blogu
(zdroj: Radovan Butaš)

 

V Beckove obhájil bodovú jednotku zo Šaštína. Jeho štvortaktné Kawasaki dvestopade ho vynieslo až na vrchol.

Beckov. Druhé kolo hobby Slovakia MX&QUAD Championships - MotoCorse CUP skončilo na výbornú pre gbelana Davida Snopka/95. S celkovým ziskom 47 bodov za beckovský pretek (22 z prvej a 25 z druhej finálovej) sa stal suverénnym víťazom v kategórii MX 2 Začiatočník. Na svojom konte má teda za oba podniky tohto šampionátu 91 bodov.

Obrázok blogu

V druhej finálovke sa hneď po štarte zavesil na štvrté miesto, z ktorého sa postupne predieral až do čela poľa. Postupne, tretí, druhý až nakoniec v treťom kole nabral celkom slušný náskok pred Marekom Tekelom/172 a Jozefom Ševčíkom/99. Títo dvaja mu v posledných dvoch kolách druhej rozjazdy začali dýchať na krk, Davidov náskok sa zmenšoval, no na špici sa do finálovej šachovnice udržal. Druhý do cieľa za ním prišiel v tesnom, sekundovom závese Jozef Ševčík, ktorému body vyniesli slušné tretie miesto.

Obrázok blogu

Podľa výsledkov meraného tréningu mal najlepší čas Marián Hajes/68 (MX Open Zač.), ktorý tretie kolo zašiel za 2:01.486. V kvalifikácii sa Dávid zaradil na štvrté miesto v spoločnej kategórii MX Open Začiatočník a MX2 Začiatočník. Svoje najlepšie kolo zajazdil za 2:02:722 v prvej finálovej za druhý okruh a v druhej rozjazde s časom 2:04.153 to bola až posledná, šiesta runda.

Obrázok blogu

V jeho predchádzajúcom štarte na súťaži o Regionálny pohár Západ - Motorado CUP sa mu na domácej trati príliš nedarilo. Predsa len bola to trochu iná jazdecká liga, zhodnotil po preteku predseda MX Gbely Peter Kovárik.

V Beckove ukázal, že v MX2 Začiatočníkoch sa nestratí. Tunajšia trať bola náročnejšia na techniku, viacerých pretekárov potrápili dvojáky. Vykotiť sa z motorky nebolo žiadnou raritou. Udržať rytmus a na dve šupy ich preskákať alebo len decentne prežblnkať, nebolo také jednoduché.

Keď už ku koncu finálovej rozjazdy pálil takmer z posledného, predsa len, vydržať v sedle celý deň je hrubý záber na kondičku. Silu vydržať až do konca mu dodali najmä blízki, ktorí ho povzbudzovali pri trati - len vďaka ich podpore to dotiahol na jednotku.

Obrázok blogu

Aktualizácia: Doplnené o dáta z # 2. podniku SVK MX&QUAD - MotoCorse CUP, BECKOV

Radovan Butaš

Radovan Butaš

Bloger 
  • Počet článkov:  54
  •  | 
  • Páči sa:  0x

RB report - správy, reportáže a rozhovory - slovami aj obrazom. Podporujem motošport, hasičov, turistiku a svätý pokoj. Zoznam autorových rubrík:  Quo Vadis, na čo myslíš?Správy a reportážeRozumyRozhovorySúkromné

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu